Langsung ke konten utama

Beoordeling van het landhervormingsprogramma op de massa van de oude orde

Door: Dr.KPH.Adip.Praboewidjojo, SH, MH

De ontwerp-nationale agrarische wet die met succes werd opgesteld in de periode 1945-1959, werd aangepast aan de nieuwe grondwet en politieke configuratie, namelijk UU nr. 5 jaar 1960. UUPA is een zeer responsieve wet omdat het het volledige systeem dat is opgenomen in Agrarische Wet (AW) 1870 en al zijn uitvoeringsbepalingen reviseert. De fundamentele problemen in de oude agrarische wetgeving die door UUPA werd afgeschaft, omvatten domeinverklaring, feodalisme en conversierechten in het landrecht, evenals juridisch dualisme. De UUPA bevestigt het bestaan van een sociale functie voor elk eigendomsrecht op het land. Bovendien kan UUPA worden gezien als het begin van de hervorming en ontwikkeling van het recht in Indonesië, dat gebaseerd is op Adat recht als de grondslag voor ontwikkeling en als de moeder van Indonesië landhervormings.

Historisch gezien heeft de Oude Orde landhervorming als een revolutionair beleid in ontwikkeling geplaatst door regels op te stellen voor de herverdeling van land in overeenstemming met Wet No.56 Prp Jaar 1960. Dat de basisvereiste voor economische ontwikkeling de bevrijding van miljoenen boeren en de mensen in het algemeen door de invloed van kolonialisme, imperialisme, feodalisme en kapitalisme door landhervormingen in overeenstemming met de Indonesische nationale wetgeving uit te voeren, terwijl ze de basis leggen voor industrialisatie, met name basisindustrieën en zware industrieën die door de staat moeten worden gekweekt en gecontroleerd. TAP MPRS RI Nummer II / MPRS / 1960 en Politiek Manifest noemen drie filosofische grondslagen van ontwikkeling op dit moment zijn: anti-exploitatie van de mens door menselijke economische onafhankelijkheid; en anti-kolonialisme, imperialisme, feodalisme en kapitalisme met landhervorming als hoofdagenda.
Evenzo, het aantal wetten en verordeningen in de Landwet van de periode 1960-1966, heeft het grootste deel van de gehele wetgeving die in deze periode is uitgegeven, betrekking op landhervorming en het beheer van landrechten. Het is duidelijk dat dit tijdperk van de overheid agrarische kwesties als het onderwerp van het veld heeft gelegd, die onmiddellijk moeten worden geprioriteerd. Landhervorming als een absoluut onderdeel van de Indonesische revolutie is de basis van universele ontwikkeling op basis van het principe dat land als productiemiddel niet als middel tot exploitatie mag worden gebruikt. "Landhervorming is een agrarische politieke strategie die wordt ingegeven door de vete van sommige belangen, met name de belangen van landloze boeren tegen de belangen van de grootgrondbezitters in ". De belangen van deze twee groepen ontstonden ook op het niveau van de staatselite, waarin zich drie groepen vormden, namelijk de radicale groepen die de verdeling van land voorstelden op basis van het grondbeginsel voor degenen die er echt aan werkten. Terwijl degenen die een uitgestrekt land hebben al uitbuiting doen tegen andere mensen. Deze groep bestaat uit PKI, PNI en Murba Partij.
De tweede groep is een conservatieve groep bestaande uit islamitische partijen en enkele PNI's. De essentie van deze klasse van mening is de afwijzing van beperkingen op de omvang van grondbezit en beschuldigingen van wijdverbreide grondeigendom als uitbuiting. Terwijl de derde groep een compromisklasse is tegen de andere twee groepen. Ze accepteren de meningen van de radicalen maar met een geleidelijke toepassing. In deze groep zijn Soekarno en Sadjarwo (minister van Agrarische Zaken) als twee belangrijke figuren in de formulering van UUPA lid geworden. De implementatie van dit programma is gemarkeerd met een landregistratieprogramma op basis van overheidsverordening nr. 10, jaar 1961, om te weten en te wettelijke zekerheid bieden over grondbezit en zeggenschap. Vervolgens de bepaling van overtollig land (overschrijding van de maximale eigendomslimiet), die vervolgens wordt verdeeld onder zoveel mogelijk landloze boeren. Inclusief de implementatie van UU nr. 2 van 1960 op de overeenkomst voor het delen van producten. Maar de drie programma's ondervinden hindernissen aangezien Sadjarwo zegt dat de onvolkomen administratieve gebreken die de herverdeling van het land bemoeilijken; en het gebrek aan goede steun van boeren, boerenorganisaties, politieke organisaties, figuren en landreform-comités zelf. Dit leidt vervolgens tot eenzijdige actie, hetzij door boeren die land of huisbazen willen. Als gevolg van deze vele eenzijdige acties, werd UU No. 21 van 1964 op Landreform Court uitgegeven.
 
De periode van de Oude Orde, de landwet wordt aangemoedigd om prioriteit te geven aan het creëren van commutatieve gerechtigheid door faciliteiten en het gemak van bezit / bezit van land te bieden aan groepen met een zwakke meerderheid, zoals landloze of landloze boeren, boeren, boeren die plantage-land bezetten en coöperaties als organisaties gevormd door de groep. "Daarnaast moet er correctieve rechtvaardigheid zijn door faciliteiten en voorzieningen te bieden aan de meerderheidsgroep die eerder verwaarloosd is in het landbeleid. Er kan dus worden gezegd dat het programma van landreform als begin van de implementatie van het doel, op de toepassing ervan, faalde . Dat is omdat:

Traagheid van overheidspraktijken bij de uitvoering van de zeggenschapsrechten van de staat;
    
De eisen van de organisatie en de massa boeren die het land onmiddellijk willen herdistribueren, zodat er dan eenzijdig actie zal zijn;
    
De elementen van anti-landhervorming die de mobilisatie van tegenkrachten en tactieken uitvoeren, omzeilen en landen ontsporen;
    
De betrokkenheid van elementen van geweld tussen de twee partijen is de voors en tegens landreform. Dit conflict culmineerde zelfs en veroorzaakte grotere conflicten in de politieke elite die leidden tot de beweging van 30 september van 1965 en de val van het regime van de oude orde. Wat betreft de resultaten van het oude bestel wordt het landreform-programma herverdeeld over ongeveer 450.000 hectare, dat wil zeggen sinds het programma voor de eerste keer tot eind 1964 is uitgeroepen. De details zijn fase I van 296.566 hectare en fase II van 152.502 hectare als fase II nog niet is voltooid. Deze divisie wordt voornamelijk geïmplementeerd in Java, Madura, Bali en de Nusa Tenggara-eilanden. Terwijl het overtollige land dat is vastgesteld, 337.445hectare is. Hoewel UU geen. 5 van 1960 (UUPA) wordt geproduceerd in een autoritaire (democratisch geleide) politieke configuratie, maar deze wet blijft om vier redenen zeer ontvankelijk:

    
het wetsontwerp is een erfenis van vorige periodes geformuleerd door verschillende ontwerpcommissies;
    
de kwestie van de wet vormt een totale ommekeer van de wetten die door de Nederlandse koloniale overheid zijn aangenomen, zodat deze door elke nationale regering moet worden aanvaard;
    
de wet heeft geen betrekking op de verdeling van de politieke macht, zodat de handhaving ervan de machtspositie van politieke machthebbers niet verstoort;
    
De UUPA bevat twee rechtsgebieden, te weten publiekrecht en burgerlijk recht. Zoals hierboven opgemerkt, zal de invloed van politieke configuratie op het karakter van legale producten van groter belang zijn op het gebied van publiek recht met betrekking tot het gezagonderzoek.
 

 

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Menelaah dan Meneliti Kasus Sengketa Pertanahan dan adanya praktik-praktik ilegal dalam mendapatkan sertifikat SHM tanah di Kentingan Baru

Ditulis oleh : KPH.Danoewidjojo,SH,MH Pembahasan diawali dengan isi didalam teks Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia,yaitu : "...pemindahan kekoeasaan dan lain-lain diselenggarakan dengan tjara seksama dan dalam tempo jang sesingkatsingkatnja...". Dalam hal yang termaktub pada teks Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia dan terlebih lagi Pemerintah Karaton Kasunanan Surakarta Hadiningrat dan Praja Mangkunegaran (Pemerintah Swapraja) dimasukkan didalam Pemerintah Provinsi Jawa Tengah dan didalam Pemerintah Kota Surakarta ,dan sekarang hanya menjadi hanya sebatas cagar budaya saja,berakibat kekuasaan politik dan tanah-tanah Karaton Kasunanan Surakarta Hadiningrat maupun tanah-tanah Eigendom milik pribadi sentana/kerabat Raja Karaton Kasunanan Surakarta Hadiningrat pun,menjadi carut marut dan akhirnya dikuasai oleh Negara dan menjadi Tanah Negara (TN). Begitu pula yang terjadi pada warga yang dulu mendiami secara Magersari didalam wilayah kampus UNS dan juga Kenting...

Relatie Heer Koesen of Colonel BKPH.Poerbodiningrat met de Oorsprong van Kampong Djebres naam die later in Desa Djebres veranderd in 1882 (Kaitannya Heer Koesen atau Kolonel BKPH.Poerbodiningrat dengan Asal Usul Nama Kampong Djebres yang nantinya berubah menjadi Desa Djebres pada tahun 1882)

Geschiedenis Kademangan Djebres, vóór 1825 , tot Heer Koesen eigenaar van Desa Djebres  jaar 1882 .  Er is een koninkrijk van het Pajang Sultanaat dat Koninkrijk is op Java als continuïteit van het Demak koninkrijk van Bintoro, een kort verhaal van het Sultanaat van Pajang op een dag vond er een opvolgingsgebeurtenis van Pajang's troon plaats tussen Pangeran Benawa of ook Pangeran Praboewidjojo die Ndalem Kepangeranan in Kampong Sala hebben (nu is de naam veranderd in Kademangan Djebres, Kampong Djebres en vervolgens Desa Djebres , dat zich in de buurt van de Campus UNS tot het subdistrict Jebres bevindt). Laweyan genoemd). En opvolging gewonnen door Ngabehi Loring Market of vaak Panembahan Senapati R, Danang Sutowidjojo. Er wordt gezegd dat in Kampong Sala of Kademangan Sala dit de plaats is van zijn basiskamp Soldiers Telik Sandi (intelligence .red) Pajang Sultanate tot de era Mataram Islam Kuta Gede vervolgens Mataram in Karta veranderde, daarna verander...

Kasus Kenthingan Baru, Ini Janji Satpol PP Pada Warga Kentingan Baru

17 April 2018 | 22:29 | Heru Murdhani - Timlo.net  baca juga di : http://www.timlo.net/baca/68719763013/kasus-kenthingan-baru-ini-janji-satpol-pp/http://www.timlo.net/baca/68719763013/kasus-kenthingan-baru-ini-janji-satpol-pp/ Solo — Keterlibatan Satuan Polisi Pamong Praja (Satpol PP) Kota Solo dalam penanganan sengketa lahan di Kenthingan Baru menimbulkan sejumlah pertanyaan di kalangan warga yang tinggal di Kenthingan baru. Satpol PP berdalih bahwa keterlibatan mereka hanya menjalankan tugas pokok dan fungsinya sebagai penjaga keamanan dan ketertiban masyarakat. “Kehadiran Satpol PP ini sesuai dengan tupoksi. Karena menyangkut keamanan, ketertiban dan kententeraman masyarakat,” ucap Kepala Satpol PP setempat, Sutardjo, Selasa (17/4). Dikatakan konflik antara pihak warga yang menempati tanah di Kenthingan Baru dan pihak yang mengklaim dirinya pemilik lahan, berpotensi menimbulkan gangguan keamanan dan ketertiban. “Disitulah, Satpol PP boleh masuk,” ujarnya...