Door: Dr.KPH.Adip.Praboewidjojo, SH, MH
De ontwerp-nationale agrarische wet die met succes werd opgesteld in de periode 1945-1959, werd aangepast aan de nieuwe grondwet en politieke configuratie, namelijk UU nr. 5 jaar 1960. UUPA is een zeer responsieve wet omdat het het volledige systeem dat is opgenomen in Agrarische Wet (AW) 1870 en al zijn uitvoeringsbepalingen reviseert. De fundamentele problemen in de oude agrarische wetgeving die door UUPA werd afgeschaft, omvatten domeinverklaring, feodalisme en conversierechten in het landrecht, evenals juridisch dualisme. De UUPA bevestigt het bestaan van een sociale functie voor elk eigendomsrecht op het land. Bovendien kan UUPA worden gezien als het begin van de hervorming en ontwikkeling van het recht in Indonesië, dat gebaseerd is op Adat recht als de grondslag voor ontwikkeling en als de moeder van Indonesië landhervormings.
Historisch gezien heeft de Oude Orde landhervorming als een revolutionair beleid in ontwikkeling geplaatst door regels op te stellen voor de herverdeling van land in overeenstemming met Wet No.56 Prp Jaar 1960. Dat de basisvereiste voor economische ontwikkeling de bevrijding van miljoenen boeren en de mensen in het algemeen door de invloed van kolonialisme, imperialisme, feodalisme en kapitalisme door landhervormingen in overeenstemming met de Indonesische nationale wetgeving uit te voeren, terwijl ze de basis leggen voor industrialisatie, met name basisindustrieën en zware industrieën die door de staat moeten worden gekweekt en gecontroleerd. TAP MPRS RI Nummer II / MPRS / 1960 en Politiek Manifest noemen drie filosofische grondslagen van ontwikkeling op dit moment zijn: anti-exploitatie van de mens door menselijke economische onafhankelijkheid; en anti-kolonialisme, imperialisme, feodalisme en kapitalisme met landhervorming als hoofdagenda.
Evenzo, het aantal wetten en verordeningen in de Landwet van de periode 1960-1966, heeft het grootste deel van de gehele wetgeving die in deze periode is uitgegeven, betrekking op landhervorming en het beheer van landrechten. Het is duidelijk dat dit tijdperk van de overheid agrarische kwesties als het onderwerp van het veld heeft gelegd, die onmiddellijk moeten worden geprioriteerd. Landhervorming als een absoluut onderdeel van de Indonesische revolutie is de basis van universele ontwikkeling op basis van het principe dat land als productiemiddel niet als middel tot exploitatie mag worden gebruikt. "Landhervorming is een agrarische politieke strategie die wordt ingegeven door de vete van sommige belangen, met name de belangen van landloze boeren tegen de belangen van de grootgrondbezitters in ". De belangen van deze twee groepen ontstonden ook op het niveau van de staatselite, waarin zich drie groepen vormden, namelijk de radicale groepen die de verdeling van land voorstelden op basis van het grondbeginsel voor degenen die er echt aan werkten. Terwijl degenen die een uitgestrekt land hebben al uitbuiting doen tegen andere mensen. Deze groep bestaat uit PKI, PNI en Murba Partij.
De tweede groep is een conservatieve groep bestaande uit islamitische partijen en enkele PNI's. De essentie van deze klasse van mening is de afwijzing van beperkingen op de omvang van grondbezit en beschuldigingen van wijdverbreide grondeigendom als uitbuiting. Terwijl de derde groep een compromisklasse is tegen de andere twee groepen. Ze accepteren de meningen van de radicalen maar met een geleidelijke toepassing. In deze groep zijn Soekarno en Sadjarwo (minister van Agrarische Zaken) als twee belangrijke figuren in de formulering van UUPA lid geworden. De implementatie van dit programma is gemarkeerd met een landregistratieprogramma op basis van overheidsverordening nr. 10, jaar 1961, om te weten en te wettelijke zekerheid bieden over grondbezit en zeggenschap. Vervolgens de bepaling van overtollig land (overschrijding van de maximale eigendomslimiet), die vervolgens wordt verdeeld onder zoveel mogelijk landloze boeren. Inclusief de implementatie van UU nr. 2 van 1960 op de overeenkomst voor het delen van producten. Maar de drie programma's ondervinden hindernissen aangezien Sadjarwo zegt dat de onvolkomen administratieve gebreken die de herverdeling van het land bemoeilijken; en het gebrek aan goede steun van boeren, boerenorganisaties, politieke organisaties, figuren en landreform-comités zelf. Dit leidt vervolgens tot eenzijdige actie, hetzij door boeren die land of huisbazen willen. Als gevolg van deze vele eenzijdige acties, werd UU No. 21 van 1964 op Landreform Court uitgegeven.
De periode van de Oude Orde, de landwet wordt aangemoedigd om prioriteit te geven aan het creëren van commutatieve gerechtigheid door faciliteiten en het gemak van bezit / bezit van land te bieden aan groepen met een zwakke meerderheid, zoals landloze of landloze boeren, boeren, boeren die plantage-land bezetten en coöperaties als organisaties gevormd door de groep. "Daarnaast moet er correctieve rechtvaardigheid zijn door faciliteiten en voorzieningen te bieden aan de meerderheidsgroep die eerder verwaarloosd is in het landbeleid. Er kan dus worden gezegd dat het programma van landreform als begin van de implementatie van het doel, op de toepassing ervan, faalde . Dat is omdat:
Traagheid van overheidspraktijken bij de uitvoering van de zeggenschapsrechten van de staat;
De eisen van de organisatie en de massa boeren die het land onmiddellijk willen herdistribueren, zodat er dan eenzijdig actie zal zijn;
De elementen van anti-landhervorming die de mobilisatie van tegenkrachten en tactieken uitvoeren, omzeilen en landen ontsporen;
De betrokkenheid van elementen van geweld tussen de twee partijen is de voors en tegens landreform. Dit conflict culmineerde zelfs en veroorzaakte grotere conflicten in de politieke elite die leidden tot de beweging van 30 september van 1965 en de val van het regime van de oude orde. Wat betreft de resultaten van het oude bestel wordt het landreform-programma herverdeeld over ongeveer 450.000 hectare, dat wil zeggen sinds het programma voor de eerste keer tot eind 1964 is uitgeroepen. De details zijn fase I van 296.566 hectare en fase II van 152.502 hectare als fase II nog niet is voltooid. Deze divisie wordt voornamelijk geïmplementeerd in Java, Madura, Bali en de Nusa Tenggara-eilanden. Terwijl het overtollige land dat is vastgesteld, 337.445hectare is. Hoewel UU geen. 5 van 1960 (UUPA) wordt geproduceerd in een autoritaire (democratisch geleide) politieke configuratie, maar deze wet blijft om vier redenen zeer ontvankelijk:
het wetsontwerp is een erfenis van vorige periodes geformuleerd door verschillende ontwerpcommissies;
de kwestie van de wet vormt een totale ommekeer van de wetten die door de Nederlandse koloniale overheid zijn aangenomen, zodat deze door elke nationale regering moet worden aanvaard;
de wet heeft geen betrekking op de verdeling van de politieke macht, zodat de handhaving ervan de machtspositie van politieke machthebbers niet verstoort;
De UUPA bevat twee rechtsgebieden, te weten publiekrecht en burgerlijk recht. Zoals hierboven opgemerkt, zal de invloed van politieke configuratie op het karakter van legale producten van groter belang zijn op het gebied van publiek recht met betrekking tot het gezagonderzoek.
De ontwerp-nationale agrarische wet die met succes werd opgesteld in de periode 1945-1959, werd aangepast aan de nieuwe grondwet en politieke configuratie, namelijk UU nr. 5 jaar 1960. UUPA is een zeer responsieve wet omdat het het volledige systeem dat is opgenomen in Agrarische Wet (AW) 1870 en al zijn uitvoeringsbepalingen reviseert. De fundamentele problemen in de oude agrarische wetgeving die door UUPA werd afgeschaft, omvatten domeinverklaring, feodalisme en conversierechten in het landrecht, evenals juridisch dualisme. De UUPA bevestigt het bestaan van een sociale functie voor elk eigendomsrecht op het land. Bovendien kan UUPA worden gezien als het begin van de hervorming en ontwikkeling van het recht in Indonesië, dat gebaseerd is op Adat recht als de grondslag voor ontwikkeling en als de moeder van Indonesië landhervormings.
Historisch gezien heeft de Oude Orde landhervorming als een revolutionair beleid in ontwikkeling geplaatst door regels op te stellen voor de herverdeling van land in overeenstemming met Wet No.56 Prp Jaar 1960. Dat de basisvereiste voor economische ontwikkeling de bevrijding van miljoenen boeren en de mensen in het algemeen door de invloed van kolonialisme, imperialisme, feodalisme en kapitalisme door landhervormingen in overeenstemming met de Indonesische nationale wetgeving uit te voeren, terwijl ze de basis leggen voor industrialisatie, met name basisindustrieën en zware industrieën die door de staat moeten worden gekweekt en gecontroleerd. TAP MPRS RI Nummer II / MPRS / 1960 en Politiek Manifest noemen drie filosofische grondslagen van ontwikkeling op dit moment zijn: anti-exploitatie van de mens door menselijke economische onafhankelijkheid; en anti-kolonialisme, imperialisme, feodalisme en kapitalisme met landhervorming als hoofdagenda.
Evenzo, het aantal wetten en verordeningen in de Landwet van de periode 1960-1966, heeft het grootste deel van de gehele wetgeving die in deze periode is uitgegeven, betrekking op landhervorming en het beheer van landrechten. Het is duidelijk dat dit tijdperk van de overheid agrarische kwesties als het onderwerp van het veld heeft gelegd, die onmiddellijk moeten worden geprioriteerd. Landhervorming als een absoluut onderdeel van de Indonesische revolutie is de basis van universele ontwikkeling op basis van het principe dat land als productiemiddel niet als middel tot exploitatie mag worden gebruikt. "Landhervorming is een agrarische politieke strategie die wordt ingegeven door de vete van sommige belangen, met name de belangen van landloze boeren tegen de belangen van de grootgrondbezitters in ". De belangen van deze twee groepen ontstonden ook op het niveau van de staatselite, waarin zich drie groepen vormden, namelijk de radicale groepen die de verdeling van land voorstelden op basis van het grondbeginsel voor degenen die er echt aan werkten. Terwijl degenen die een uitgestrekt land hebben al uitbuiting doen tegen andere mensen. Deze groep bestaat uit PKI, PNI en Murba Partij.
De tweede groep is een conservatieve groep bestaande uit islamitische partijen en enkele PNI's. De essentie van deze klasse van mening is de afwijzing van beperkingen op de omvang van grondbezit en beschuldigingen van wijdverbreide grondeigendom als uitbuiting. Terwijl de derde groep een compromisklasse is tegen de andere twee groepen. Ze accepteren de meningen van de radicalen maar met een geleidelijke toepassing. In deze groep zijn Soekarno en Sadjarwo (minister van Agrarische Zaken) als twee belangrijke figuren in de formulering van UUPA lid geworden. De implementatie van dit programma is gemarkeerd met een landregistratieprogramma op basis van overheidsverordening nr. 10, jaar 1961, om te weten en te wettelijke zekerheid bieden over grondbezit en zeggenschap. Vervolgens de bepaling van overtollig land (overschrijding van de maximale eigendomslimiet), die vervolgens wordt verdeeld onder zoveel mogelijk landloze boeren. Inclusief de implementatie van UU nr. 2 van 1960 op de overeenkomst voor het delen van producten. Maar de drie programma's ondervinden hindernissen aangezien Sadjarwo zegt dat de onvolkomen administratieve gebreken die de herverdeling van het land bemoeilijken; en het gebrek aan goede steun van boeren, boerenorganisaties, politieke organisaties, figuren en landreform-comités zelf. Dit leidt vervolgens tot eenzijdige actie, hetzij door boeren die land of huisbazen willen. Als gevolg van deze vele eenzijdige acties, werd UU No. 21 van 1964 op Landreform Court uitgegeven.
De periode van de Oude Orde, de landwet wordt aangemoedigd om prioriteit te geven aan het creëren van commutatieve gerechtigheid door faciliteiten en het gemak van bezit / bezit van land te bieden aan groepen met een zwakke meerderheid, zoals landloze of landloze boeren, boeren, boeren die plantage-land bezetten en coöperaties als organisaties gevormd door de groep. "Daarnaast moet er correctieve rechtvaardigheid zijn door faciliteiten en voorzieningen te bieden aan de meerderheidsgroep die eerder verwaarloosd is in het landbeleid. Er kan dus worden gezegd dat het programma van landreform als begin van de implementatie van het doel, op de toepassing ervan, faalde . Dat is omdat:
Traagheid van overheidspraktijken bij de uitvoering van de zeggenschapsrechten van de staat;
De eisen van de organisatie en de massa boeren die het land onmiddellijk willen herdistribueren, zodat er dan eenzijdig actie zal zijn;
De elementen van anti-landhervorming die de mobilisatie van tegenkrachten en tactieken uitvoeren, omzeilen en landen ontsporen;
De betrokkenheid van elementen van geweld tussen de twee partijen is de voors en tegens landreform. Dit conflict culmineerde zelfs en veroorzaakte grotere conflicten in de politieke elite die leidden tot de beweging van 30 september van 1965 en de val van het regime van de oude orde. Wat betreft de resultaten van het oude bestel wordt het landreform-programma herverdeeld over ongeveer 450.000 hectare, dat wil zeggen sinds het programma voor de eerste keer tot eind 1964 is uitgeroepen. De details zijn fase I van 296.566 hectare en fase II van 152.502 hectare als fase II nog niet is voltooid. Deze divisie wordt voornamelijk geïmplementeerd in Java, Madura, Bali en de Nusa Tenggara-eilanden. Terwijl het overtollige land dat is vastgesteld, 337.445hectare is. Hoewel UU geen. 5 van 1960 (UUPA) wordt geproduceerd in een autoritaire (democratisch geleide) politieke configuratie, maar deze wet blijft om vier redenen zeer ontvankelijk:
het wetsontwerp is een erfenis van vorige periodes geformuleerd door verschillende ontwerpcommissies;
de kwestie van de wet vormt een totale ommekeer van de wetten die door de Nederlandse koloniale overheid zijn aangenomen, zodat deze door elke nationale regering moet worden aanvaard;
de wet heeft geen betrekking op de verdeling van de politieke macht, zodat de handhaving ervan de machtspositie van politieke machthebbers niet verstoort;
De UUPA bevat twee rechtsgebieden, te weten publiekrecht en burgerlijk recht. Zoals hierboven opgemerkt, zal de invloed van politieke configuratie op het karakter van legale producten van groter belang zijn op het gebied van publiek recht met betrekking tot het gezagonderzoek.
Komentar
Posting Komentar