Langsung ke konten utama

Relatie Heer Koesen of Colonel BKPH.Poerbodiningrat met de Oorsprong van Kampong Djebres naam die later in Desa Djebres veranderd in 1882 (Kaitannya Heer Koesen atau Kolonel BKPH.Poerbodiningrat dengan Asal Usul Nama Kampong Djebres yang nantinya berubah menjadi Desa Djebres pada tahun 1882)

Geschiedenis Kademangan Djebres, vóór 1825, tot Heer Koesen eigenaar van Desa Djebres  jaar 1882


Er is een koninkrijk van het Pajang Sultanaat dat Koninkrijk is op Java als continuïteit van het Demak koninkrijk van Bintoro, een kort verhaal van het Sultanaat van Pajang op een dag vond er een opvolgingsgebeurtenis van Pajang's troon plaats tussen Pangeran Benawa of ook Pangeran Praboewidjojo die Ndalem Kepangeranan in Kampong Sala hebben (nu is de naam veranderd in Kademangan Djebres, Kampong Djebres en vervolgens Desa Djebres , dat zich in de buurt van de Campus UNS tot het subdistrict Jebres bevindt). Laweyan genoemd). En opvolging gewonnen door Ngabehi Loring Market of vaak Panembahan Senapati R, Danang Sutowidjojo.Er wordt gezegd dat in Kampong Sala of Kademangan Sala dit de plaats is van zijn basiskamp Soldiers Telik Sandi (intelligence .red) Pajang Sultanate tot de era Mataram Islam Kuta Gede vervolgens Mataram in Karta veranderde, daarna veranderde in Mataram in Plered en daarna veranderde naar Mataram Kartasura, en ging verder naar Mataram Surakarta tot de divisie van Mataram Surakarta in tweeën: Karaton Kasunanan Soerakarta Hadiningrat en Sultanaat Ngajogjakarta Hadiningrat.
De sfeer in Karaton Soerakarta Hadiningrat wordt steeds warmer, de Java Oorlog breidt steeds meer invloed uit tot het grondgebied van Karaton Soerakarta.  
SISKS Pakoe Boewono VI die sympathiseerde met de strijd van Pangeran Diponegoro die er hard aan dacht om de strijd te helpen, maar hij wilde niet dat zijn steun bekend was bij de Nederlanders. 
Daarvoor veranderde hij de functie van de hilaltoren in de hooglanden van de berg Kendil in een spiontoren Beteng Vastenburg, een troepentroepen Nederlands bedrijf.Als een volledigheid vormde het ook een eenheid van teliklassierswachtwoord (troepensoldaat) dat uitkwam op zeven personen. 
 Zoals de senopathische troep van de code is Djojo Taroena die later de naam gratie krijgt voor Ki Djojo Moestopo en zijn plaatsvervanger is Padmo Widjojo of later genaamd Soerio Padmo Negoro. Deze code-telegraafstrijder was een dappere soldaat genaamd Bregada Balkiyo-troep. 
Het wachtwoord-telik troopers met het hoofdkantoor in de heuvel toren van de berg Kendil, toezicht op de Nederlandse activiteiten op Beteng Vastenburg op afstand met behulp van de verrekijker Van den Bosch.
 De bewakingsresultaten werden vervolgens gerapporteerd aan het hoofdkwartier van Laskar Diponegoro's oorlogsstrategie in het Krendo Wahono-bos. Omdat in het bos vaak een ontmoeting plaatsvond tussen SISKS Pakoe Boewono VI vermomd als Kiai Bangoen Tapa met Prins Diponegoro of zijn gezant.Dus niet zelden moet Ki Djojo Moestopo heen en weer gaan door met een paard te rijden tussen Mount Kendil, het bos van Krendo Wahono en zelfs naar de Selarong-grot in Yogyakarta te reizen.Dankzij de diensten van deze programmeurs leden de Nederlanders vaak nederlagen in verschillende veldslagen. Toen ze zich dat realiseerden, probeerden de Nederlanders hun troepen te versterken door troepen uit zowel Nederland als uit de archipel te halen.De toevoeging van de troepen vormde een grote bedreiging voor de strijd van prins Diponegoro. Er is dus geen andere manier voor het leger van de krijger dan om de jeugd te verzamelen om zich bij het leger van Prins Diponegoro aan te sluiten om te vechten om de Nederlandse Compagnie te verdrijven.Ploegmilitairen in Gunung Kendil wilden het niet missen. Op 23 september 1827; Ki Djojo Moestopo hield een jeugdbewustzijn rond Gunung Kendil. De jongeren die vandaan kwamen van Soekowati,Bojalali,Karang,Klaten,Wanagiri waren getraind om een ​​formidabele verkenningskracht te worden.Om niet het middelpunt van de aandacht van de Nederlanders te worden, werd de activiteit verpakt in een gezamenlijke maaltijd (kembul bujana) met rijst in de vorm van rijst rijst geplaatst op een encekan (geweven uit bamboe) zodat de rijst bekend staat als sega encekan.
In het midden van het evenement kwam het nieuws dat een grote gast uit Sanggrahan (nu in het Psychiatrisch Ziekenhuis van  Kentingan) betrokken was. Sanggrahan is een doorvoerplaats van SISKS Pakoe Boewono VI gelegen aan de oevers van de rivier Bengawan, waar het een souvenirwinkel Sinuhun en hofpaleis Surakarta is.Hoor het goede nieuws; Ki Djojo Moestopo wijst onmiddellijk (welkom) zijn eigen gast toe die aanwezig zal zijn. En waar, het heden is Kiai Bangoen Tapa of Pakistaans SISKS Boewono VI, dat is Emperium Karaton Soerakarta Hadiningrat .De volgende ontmoetingsplaats Ki Demang Djojo Moestopo met Kiai Bangoen Tapa is nu bekend als Mapagan dorp.Succes is Ki Djojo Moestopo die de jeugd rond  van de Berg Kendil  verzamelt om de sterkte van de brigade-troep Bregada Balkiyo te vergroten. Voor dat succes voelde SISKS Pakoe Boewono VI trots.En bij die gelegenheid hield SISKS Pakoe Boewono VI de Nederlandse bevestigde Ki Djojo Moestopo voor de gek als Demang aan de rand vande Solosche Rivier  om zich in de Sana Sewu-regio te nestelen. De strategie was gedaan omdat de Nederlanders hadden geweten dat het gebied aan de oevers van de Bengawan een onderduikgebied is van het telik-wachtwoord. De Nederlanders noemden het gebied bosland of landbos.Tegelijkertijd is rond het Lemah Abang-spervuur ​​een kaasverwerkingsfabriek genaamd Victory, eigendom van een Nederlandse zakenman genaamd Mr. Victor J. Pressen. Een Nederlandse meester die genoeg geeft om de inboorlingen.Kampong Jebres gebied is een voedsel schuur (pedaringan) en boerderij (er zijn veel stallen, nu zijn er nog steeds koe krokodillen te vinden).De Javaanse taal is te moeilijk om land varest of J Pressen te noemen, wat uiteindelijk slechts een woord is; Lanfres of J-press. Dus geleidelijk aan wordt het Bengawan-rivieroevergebied Kampong Djebres genoemd, dat later in 1882 veranderde in Desa Djebres  toen Heer Koesen of kolonel BKPH.Poerbodiningrat Djebres Village verklaarde, dat 6.896.250 M2 omvat. een land van eigendom worden, het recht van het Westen is Acte van Eigendom Verponding nr. 9, kunnen we tot nu toe het voormalige Heer Koesen privéhuis of kolonel BKPH.Poerbodiningrat nog tegenkomen dat een kind is van SISKS PaKoe Boewono IX (let op SISKS. Pakoe Boewono IX is de zoon van Keizer SISKS Pakoe Boewono VI. red), op Jl.Surya No.20 Purwodiningratan Sub-district, Jebres Sub-district van Surakarta Stad, met certificaatformulier (nu van eigenaar veranderd om in te splitsen; RVO (Regleement Vereineging Ordonantie) Opstaal Perceel 280, en Perceel 228(lees ook op: http:http://poerbodiningrat.blogspot.co.id/2009/10/kisah-keluarga-yang-selalu-berbakti.html)
Zelfs de plaats die oorspronkelijk de basis van de bebondotan (wildernis) vormde, is nu overvol met bewoners.


lees meer : http://kota-sala.blogspot.com/2014/09/solo-kaart-1938-atlas-van-tropisch.html
Maar in 1938, precies een jaar voordat SISKS Pakoe Boewono X stierf, zijn beiden: SISKS PB.X en RM.Koesen (kolonel BKPH.Poerbodiningrat), hebben een gezamenlijke overeenkomst gesloten voor het land op het grondgebied van de Eigendom Verponding die in de naam van Heer Koesen Desa Djebres, een klein deel wordt gebruikt als het land Paniti Sara (= als een begraafplaats / kerkhof)

De geest van strijd, de liefde van het thuisland en de wens om op één lijn te komen met andere naties, lijkt opnieuw opgeblazen te moeten worden, waarbij de lokale wijsheid in Desa Jebres naar verwachting in staat zal zijn om de nobele waarden te herinneren aan het handhaven van de nationale staat. genaamd Negara Kesatoewan Repoeblik Indonesia.


Sejarah  Kademangan Djebres, Sebelum tahoen 1825, hingga Heer Koesen pemilik Desa Djebres  tahoen 1882


Syahdan Ada suatu Kerajaan yaitu Kesultanan Pajang yaitu Kerajaan di Jawa sebagai kesinambungan dari Kerajaan Demak Bintoro, singkat cerita Kesultanan Pajang suatu hari ada peristiwa suksesi Penerus Tahta Pajang yang terjadi antara Pangeran Benawa atau juga disebut Pangeran Praboewidjojo yang mempunyai Ndalem Kepangeranan di Kampong Sala (yang sekarang berganti nama menjadi Kademangan Djebres,Kampong Djebres, dan selanjutnya Desa Djebres,yang berada diwilayah Kampus UNS hingga se kecamatan Jebres luasnya .red) melawan Ngabehi Loring Pasar atau juga disebut Panembahan Senapati R.Danang Sutowidjojo yang berwilayah di Hutan Mentaok hingga Nglangkungan (yang sekarang ini disebut Laweyan). Dan suksesi dimenangkan oleh Ngabehi Loring Pasar atau sering disebut Panembahan Senapati R,Danang Sutowidjojo.
Konon di Kampong Sala atau Kademangan Sala inilah tempat basecamp nya Prajurit Telik Sandi (intelejen .red) Kesultanan Pajang hingga pada saat Era Mataram Islam Kuta Gede lalu berganti Mataram di Karta,selanjutnya berganti ke Mataram di Plered, dan kemudian  berganti ke Mataram Kartasura,dan dilanjutkan ke Mataram Surakarta sampai pada terbaginya Mataram Surakarta menjadi dua yaitu : Karaton Kasunanan Soerakarta Hadiningrat dan Kesultanan Ngajogjakarta Hadiningrat.
Suasana di Karaton Soerakarta Hadiningrat makin memanas, Perang Jawa makin bergelora dan melebarkan pengaruh hingga wilayah Karaton Soerakarta. SISKS Pakoe Boewono VI yang simpati dengan perjuangan Pangeran Diponegoro berpikir keras agar dapat membantu perjuangan tetapi beliau tidak mau dukungannya itu diketahui oleh pihak Belanda.


Untuk itu Beliau merubah fungsi menara hilal di dataran tinggi Gunung Kendil menjadi menara pengintai Beteng Vastenburg yang merupakan tangsi pasukan Kompeni Belanda.


Sebagai kelengkapan juga dibentuklah satuan prajurit telik sandi (pasukan pengintai) yang berjumlah tujuh orang. Sebagai senopati pasukan telik sandi itu adalah Djojo Taroena yang kemudian mendapat anugerah nama menjadi Ki Djojo Moestopo dan wakilnya adalah Padmo Widjojo atau kemudian bernama Soerio Padmo Negoro. Prajurit telik sandi ini merupakan pasukan berani mati yang diberi nama pasukan Bregada Balkiyo.


Pasukan telik sandi yang bermarkas di menara hilal Gunung Kendil, bertugas mengawasi kegiatan Belanda di Beteng Vastenburg secara jarak jauh dengan menggunakan teropong Van den Bosch.


Hasil pengintaian itu kemudian dilaporkan ke markas penyusunan strategi perang pasukan Laskar Diponegoro di hutan Krendo Wahono. Karena di hutan itu sering diadakan pertemuan antara SISKS Pakoe Boewono VI yang menyamar menjadi Kiai Bangoen Tapa dengan Pangeran Diponegoro atau utusannya.


Sehingga tidak jarang Ki Djojo Moestopo harus hilir mudik dengan mengendarai kuda antara Gunung Kendil, hutan Krendo Wahono dan bahkan menempuh perjalanan ke Gua Selarong di Yogyakarta.


Berkat jasa para telik sandi ini pihak Belanda sering mengalami kekalahan dalam berbagai pertempuran. Menyadari akan hal itu, Belanda pun berusaha memperkuat pasukannya dengan mendatangkan prajurit baik dari negeri Belanda maupun mengumpulkannya dari penjuru nusantara.


Penambahan laskar itu merupakan ancaman besar bagi perjuangan Pangeran Diponegoro. Maka tidak ada jalan lain bagi laskar pejuang itu selain mengumpulkan para pemuda bergabung dengan laskar Pangeran Diponegoro untuk berjuang mengusir Kompeni Belanda.


Prajurit telik sandi di Gunung Kendil pun tidak mau ketinggalan. Pada tanggal 23 September 1827; Ki Djojo Moestopo menggelar pendadaran pemuda di sekitar Gunung Kendil. Para pemuda itu digladhi untuk menjadi pasukan pengintai yang tangguh.


Agar tidak menjadi pusat perhatian pihak Belanda, kegiatan itu dikemas dalam acara makan bersama (kembul bujana) dengan nasi kaul berupa nasi yang ditaruh pada sebuah encekan (anyaman dari bambu) sehingga nasi itu terkenal dengan sebutan sega encekan.


Di tengah-tengah berlangsungnya acara itu, datanglah kabar bahwa akan rawuh tamu besar dari Sanggrahan (sekarang ini masih ada didalam gedung Rumah Sakit Jiwa Kentingan .red) untuk turut bergabung. Sanggrahan adalah sebuah tempat persinggahan SISKS Pakoe Boewono VI yang berada di tepi sungai Bengawan, tempat itu merupakan tempat plesiran Sinuhun dan sentana kraton Surakarta.


Mendengar kabar menggembirakan itu; Ki Djojo Moestopo segera mapag (menyambut) sendiri tamu yang akan hadir itu. Dan benar, yang hadir adalah Kiai Bangoen Tapa atau SISKS Pakoe Boewono VI  yang merupakan Kaisar Emperium Karaton Soerakarta Hadiningrat.


Selanjutnya tempat bertemunya Ki Demang Djojo Moestopo dengan Kiai Bangoen Tapa itu kini terkenal dengan sebutan kampong Mapagan.


Sukses sudah Ki Djojo Moestopo mengumpulkan para pemuda di sekitar Gunung Kendil untuk menambah kekuatan laskar telik sandi Bregada Balkiyo. Atas keberhasilan itu, SISKS Pakoe Boewono VI pun merasa bangga.


Dan pada kesempatan itu, SISKS Pakoe Boewono VI untuk mengelabuhi pihak Belanda mengukuhkan Ki Djojo Moestopo sebagai Demang di wilayah tepi Sunga Bengawan hingga menjorok ke wilayah Sana Sewu. Strategi itu dilakukan karena Belanda telah mengetahui bahwa wilayah di tepi sungai Bengawan itu merupakan wilayah persembunyian para telik sandi. Pihak Belanda menyebut wilayah itu lahan hutan atau land forest.


Bersamaan waktu, di sekitar tangsi Lemah Abang ada sebuah pabrik pengolahan keju bernama Victory milik seorang pengusaha Belanda bernama Tuan Victor J.Pressen. Seorang tuan Belanda yang cukup peduli dengan kaum pribumi.


Wilayah Kademangan Jebres merupakan lumbung pangan (pedaringan) dan peternakan (banyak terdapat kandang sapi,sekarangpun masih ada dijumpai kampong Kandang Sapi .red).


Lidah Jawa terlalu sulit menyebut land varest ataupun J Pressen yang akhirnya hanya tersebut sepenggal kata; Lanfres ataupun J-pres. Maka lambat laun seiring bergulirnya waktu, wilayah tepi sungai Bengawan itu terkenal dengan sebutan Kampong Djebres yang nantinya berubah menjadi Desa Djebres pada tahun 1882 yaitu pada waktu Heer Koesen atau Kolonel BKPH.Poerbodiningrat mensertifikatkan Desa Djebres tersebut yang seluas 6.896.250 M2 menjadi Tanah Hak Milik bentuk Hak Barat yaitu Acte VAn Eigendom Verponding No.9, disamping itu sampai sekarang masih dapat kita jumpai bekas rumah Pribadi Heer Koesen atau Kolonel BKPH.Poerbodiningrat yang adalah anak dari SISKS PAkoe Boewono IX (perlu diketahui SISKS Pakoe Boewono IX adalah anak dari Kaisar SISKS Pakoe Boewono VI .red), yaitu di Jl.Surya No.20 Kelurahan Purwodiningratan,Kecamatan Jebres Kota Surakarta,dengan bentuk sertifikat (yang sekarang berubah kepemilikan menjadi terpecah dalam ; RVO (Regleement Vereineging Ordonantie) Opstaal Perceel 280 , dan Perceel 228
(baca juga di :http://poerbodiningrat.blogspot.co.id/2009/10/kisah-keluarga-yang-selalu-berbakti.html)

Bahkan tempat yang awalnya berupa alas bebondotan (hutan belantara) itu sekarang ramai dipadati penduduk.

baca juga : http://kota-sala.blogspot.com/2014/09/solo-kaart-1938-atlas-van-tropisch.html
Namun pada tahun 1938 tepatnya tahun sebelum SISKS Pakoe Boewono X wafat, Beliau berdua yaitu : SISKS PB.X dan RM.Koesen (Kolonel BKPH.Poerbodiningrat), membuat kesepakatan bersama untuk tanah yang diwilayah Eigendom Verponding Desa Djebres, sebagian kecil dipakai sebagai Tanah Paniti Sara (= sebagai tanah pemakaman/pekuburan)

Semangat juang, cinta tanah air dan keinginan untuk sejajar dengan bangsa lain nampaknya perlu digelorakan kembali, dimana kearifan lokal di Kelurahan Jebres tersebut diharapkan akan dapat mengingatkan lagi nilai-nilai luhur dalam menegakkan negara bangsa yang bernama Negara Kesatoewan Repoeblik Indonesia ini.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Het geschil van de agrarische wetgeving in Indonesië dat van invloed is op de zaak van het landgeschil Gevallen die hebben plaatsgevonden tussen de regering en de kleine mensen (zoals de rechtszaak over landgeschillen in Kentingan Baru, Surakarta)

Landrechtelijk beleid in Indonesië van tijd tot tijd   Geschreven door: Dr.KPH.Adip.Praboewidjojo, SH, MH   1. Agrarisch beleid • Agrarisch beleid in Indonesië kan niet los worden gezien van de geschiedenis van de Indonesische natie. Daarom wordt bij de presentatie van het agrarisch beleid gebruik gemaakt van een chronologische benadering met opsporing uit de Nederlandse koloniale periode in Indonesië. Om begrip mogelijk te maken, wordt de blootstelling verdeeld volgens de periode na de politieke veranderingen die plaatsvinden in de geschiedenis van onze natie, aangezien beleid een politiek product is.   2. Koloniale periode • In de dagen van de Nederlandse koloniale overheid werd het agrarische beleid geïntroduceerd dat bekend staat als Agrarische Wet 1870 in Nederlands-Indië. De landbouwwet van 1870 opende toen de deur voor de toetreding van groot buitenlands privaat kapitaal, met name Nederland tot Indonesië, en een groot aantal grote landgoederen in Java en Sumatera wer

Kajian Pakar Bapak Dr. Musni Umar : Kemiskinan dan Politik (Bagian ke 6) Menuju Tanah untuk Kaum Dhuafa

Dr. Musni Umar: Kemiskinan dan Politik (Bagian ke 6) 19 Maret 2011 oleh musniumar Dr. Musni Umar, Cell.: +6281310710153, E-mail: musni2005@ yahoo.com baca juga di :https://musniumar.wordpress.com/2011/03/19/dr-musni-umar-kemiskinan-dan-politik-bagian-ke-6/https://musniumar.wordpress.com/2011/03/19/dr-musni-umar-kemiskinan-dan-politik-bagian-ke-6/ Kemiskinan yang dialami sebagian besar masyarakat Indonesia dan masyarakat Solo pada khususnya, bukanlah takdir (nasib). Ia dapat dihilangkan atau diberantas. Masalahnya, sistem ekonomi kapitalis – liberal yang dijalankan, di mana ekonomi diserahkan kepada mekanisme pasar bebas, kekayaan alam Indonesia hampir seluruhnya dikuasai asing dan segelintir orang Indonesia, serta terjerat utang dalam jumlah yang sangat besar, telah menempatkan pemerintah pada posisi tidak berdaya. Bukti ketidak-berdayaan pemerintah ialah gagal meredam kenaikan harga berbagai kebutuhan pokok (sembako). Akibatnya, harga